Ben je van plan een elektrische fiets te gaan kopen, dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Het kopen van deze variant is namelijk wat ingewikkelder dan het kopen van een normale fiets. Daarom is het belangrijk je van tevoren goed in te leze want, als je de verkeerde koopt heb je er niet alleen minder plezier van maar komen er ook extra kosten bij. Zonde, want als jij je had ingelezen was dit niet nodig geweest. Door dit artikel te lezen weet je precies waar je op moet letten, zodat je niet de verkeerde elektrische fiets koopt.

Verschillende soorten elektrische fietsen

Net als bij de normale fiets zijn er ook bij de elektrische fietsen verschillende varianten beschikbaar. De meest voorkomende fietsen zijn de bakfiets, stadsfiets, vouwfiets en de speed pedelec. Deze fietsen kun je vervolgens onderverdelen in twee groepen.

Groep 1 – normale elektrische fietsen

Elektrische bakfietsen-, stadsfietsen- en vouwfietsen zijn normale e-bikes. Deze fietsen hebben trapondersteuning wat ervoor zorgt dat je makkelijker en lichter kunt trappen. Het is dus in feite een fiets met een motor die niet uit zichzelf in beweging blijft of weg kan rijden. De ondersteuning werk alleen wanneer de trappers bewegen. Ook heeft de ondersteuning een begrenzer zodat je niet harder dan 25 kilometer per uur kunt fietsen. Dit betekent dat je geen geel kentekenplaatje hoeft te hebben en je bent ook niet verplicht een helm te dragen.

Groep 2 – speed pedelecs

Onder speed pedelecs horen fietsen met trapondersteuning waarbij het mogelijk is een snelheid tot 45 kilometer per uur te behalen wanneer je flink bijtrapt. Voor de wet vallen deze fietsen onder de bronfietsen en je hebt dan ook een geel kentekenplaatje nodig. ook moet je de regels voor bromfietsen opvolgen, zoals onder andere het verplicht dragen van een helm.

De plek waar de motor zich bevindt

Als je op zoek gaat naar een elektrische fiets kom je er al gauw achter dat de motor op verschillende plekken kan zitten. De motor kan namelijk in het voorwiel of achterwiel zitten, maar ook in het midden bij het frame. De voor- en nadelen van de verschillende plekken, lees je hieronder.

Motor in het voorwiel

Een elektrische fiets met een motor in het voorwiel is vaak een goedkopere optie dan een fiets met de motor in het achterwiel of het frame. Ook is een voorwielmotor stiller dan de andere opties, past hij goed bij de rest van het design en is het daarnaast mogelijk een fiets met een lage instap te nemen. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid tot vrijloop. Dit houdt in dat je ook kunt fietsen zonder gebruik te maken van trapondersteuning.

Een nadeel is echter dat je telkens het gevoel hebt dat er aan de fiets getrokken wordt en het duurt een paar seconden voordat de motor in actie komt. Ook is het zo dat je, bij een gladde ondergrond, eerder last kan hebben van een wielspin. Ook is de trapondersteuning bij deze versie minder krachtig, wat onhandig is in een heuvelachtig gebied.

Motor in het midden

Deze elektrische fietsen zijn het meest populair, mede doordat ze een fijne fietservaring hebben. De motor komt bij deze fiets meteen in actie en de energie wordt naar de trapas overgebracht, wat ook gebeurt wanneer je op een normale fiets fietst. De krachtsensor die in de fiets zit meet de kracht die jijzelf uitoefent op de trappers, de ondersteuning wordt hier vervolgens op aangepast. Hoe minder hard jij trapt, hoe meer de fiets jou meehelpt. Dit is met name een voordeel wanneer je uit stilstand wegfietst of wanneer je kinderen voor- of achterop hebt zitten. Zodra je de handrem gebruikt zal de ondersteuning stoppen. De motor bevindt zich in het midden van de fiets, bij de trapas. Op deze manier zorgt het voor een gelijke verdeling van het gewicht, waardoor de fiets stabiel blijft tijdens het fietsen. Ook zit de motor op deze manier niet in de weg als er een band geplakt moet worden.

Een nadeel is dat de motor erg gevoelig is voor storingen en daarnaast ook een stuk duurder is dan andere motoren. Ook is een lage instap niet mogelijk. Bij oudere modellen van de elektrische fiets met een middenmotor zijn nog meer nadelen te vinden waar je rekening mee moet houden. De behuizing is hierbij niet spatwaterdicht en de trappers, ketting, en stroomkabels steken uit. Door de tandwieloverbrenging zijn ze vrij luid en er kan schade aan de ketting en de versnellingen ontstaan door de kracht van de motor. Al deze punten zijn bij de nieuwe fietsen echter allemaal verholpen.

Motor in het achterwiel

Heb je een fiets met de motor in het achterwiel dan heb je de meest natuurlijke rijbeleving. Ook stuurt deze fiets strakker, is hij heel stil, meer versnellingen en heeft hij minder gewicht. Dit zorgt ervoor dat je vooral op heuvelachtig terrein beter voor deze fiets kan kiezen.

Het gewicht zit bij deze fiets op de achterkant wat ervoor zorgt dat je hem lastiger kunt verplaatsen. Ook is het niet mogelijk zelf je achterband te plakken of te verwisselen. Dit komt omdat het computerprogramma opnieuw afgesteld moet worden na het wisselen van de band. Dit moet dus altijd gedaan worden bij de fietsenmaker.

De accu van de elektrische fiets

Ook bij de accu moet je met bepaalde dingen rekening houden. Zeker aangezien de accu in de meeste gevallen korter meegaat dan je fiets zelf, is het erg belangrijk een accu te kiezen die het beste bij jou behoeftes past.

Bij het kiezen van een nieuwe accu is de plek van de accu belangrijk, maar ook het soort accu en de capaciteit daarvan, of het een uitneembare of vaste accu is en wat de garantie is.

Lees ook: Je tuin klaar maken voor de winter

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here